FE Week-Notes | 11 Hong Kong bracht nieuwe kritiek!

FE Week-Notes | 11 Hong Kong bracht nieuwe kritiek!

FE Week-Notes | Formule E had vorig weekend hun 50ste E-Prix, maar veel kritiek kwam er na de race van rijders en coureurs. Vooral regerend kampioen Vergne heeft een uitgesproken mening over de ontwikkeling van seizoen 5.

Week-notes | 11

De teams:

  • Jean Eric Vergne melde na de race dat races gebasseerd op tijd in combinatie met flat-out racing leidt tot meer agressie. “Er wordt veel contact dit jaar gebruikt en dit komt allemaal door de nieuwe raceformat.”
  • Lotterer deelt deze mening. Wat Bird bijvoorbeeld bij mij deed was niet normaal. Al snel werd er vergeleken met mij en Vergne in Santiago vorig seizoen. Dit was alleen wel met een andere auto en een lagere snelheid. Dit seizoen hebben we geen bumpers meer dus de impact brengt direct schade.
  • Ook de E-prix van Hong Kong zelf kon rekenen op kritiek. Mahindra rijders waren ontevreden over bocht 2. Beide coureurs werden slachtoffer van Nasr die zichzelf uitschakelde. De kans is groot dat de Lay-out van Hong Kong gewijzigd wordt in de toekomst. Het circuit is sowieso te kort voor de nieuwe standaard in seizoen 6.
  • Di Grassi zegt dat zijn conservatieve aanpak goed uitpakt in het agressieve racen van zijn collega’s. Bird en Vergne hebben beiden een agressieve stijl, maar veel voordeel hadden ze er niet van in Hong Kong. Mortara en ik schoven daarentegen goed naar voren.
  • Dragon en NIO zijn bedroefd over hun vorm in seizoen 5. Dragon staat inmiddels laatste en ziet net als vorig jaar, regelmatig punten verloren gaan door hun rijders. Penske lijkt elk weekend meer chagerijnig te zijn aan de pitwall. Gaat een van deze twee teams een opening vormen voor Ford?

  • Brendon Hartley gaat zijn eerste sessies aankomende week beginnen voor Porsche. Voor nu is Hartley alleen nog bevestigd als ontwikkelingscoureur, maar de kans is aanwezig dat Hartley full-time rijder wordt. Dit hangt echter af van Andre Lotterer die de voorkeur heeft.
  • Vandoorne en Wehrlein zeggen op te fleuren in Formule E. Formule E is een hele andere sfeer dan Formule 1. De meeste coureurs kunnen het allemaal goed met elkaar vinden waardoor het veel meer een soort familie gevoel is. Politieke spelletjes zijn hier ook wel aanwezig, maar het komt niet eens in de buurt van Formule 1. Het racen is veel meer ontspannen, maar toch super competitief.
  • Hoewel er 5 verschillende winnaars waren in de eerste 5 races… Er is een onopvallende kandidaat betrokken zonder overwinning. Robin Frijns is slechts 11 punten verwijderd maar staat op P6. Dit betekent dat Frijns in groep 2 mag kwalificeren. Iets dat tot nu een groot voordeel is gebleken ten opzichte van groep 1. Met de ontwikkeling van Audi lijkt het erop dat Frijns wel eens een belangrijke speler kan gaan worden.
  • Edoardo Mortara is erin geslaagd om Venturi’s eerste overwinning te scoren. Venturi stond er slecht voor in de eerste drie races. Het lijkt er inmiddels op dat alle Brake-by-wire problemen verleden tijd zijn.
  • Op Youtube was er een fan/rijder conversatie met Petrov bij een F1 filmpje. De F1 fan suggereerde min of meer dat hij Petrov als racer mist, en hij beter voor Jaguar kon gaan solliciteren. De reactie van Petrov was opvallend: “I might will”

Overige Formule E Notes:

  • Volgend weekend keert de Formule E eindelijk terug onder de Chinese vlag. De laatste maal was in 2015. Toen was Bejing nog het toneelstuk. Deze keer gaat de Formule E voor het eerst rijden in Sanya. Tot nu toe is alleen Amerika verhuisd van locatie. De E-Prix van Amerika is in 3 verschillende steden gehouden. Later dit jaar gaat de E-Prix van Zwitserland nog van Zurich naar Bern.
  • Hong Kong moet hun E-Prix voor volgend jaar aanpassen mochten ze er nog behoefte aan hebben. Het orginele contract was 5 seizoenen, maar het 1.86 kilometer lange circuit is voor volgend seizoen te kort. Volgend seizoen moeten circuits 2.2 kilometer zijn.
  • Deze 400 meter  verlenging zou geregeld kunnen worden door van bocht 1 een 90 graden bocht te maken naar rechts. De zijstraat die men dan in zou gaan, kan dan als een nieuwe lus  gelden met een 180 graden bocht en dan via een 90 graden bocht naar links terug te keren op de orginele lay-out. Of Hong Kong hier zelf ook behoefte aan heeft valt nog te bezien.