De 5 belangrijkste momenten en de 5 beste E-Prix’s.

De 5 belangrijkste momenten en de 5 beste E-Prix’s.

Na 50 E-Prix races is het tijd om terug te kijken op de belangrijkste momenten en de beste races. Wat heeft deze klasse gemaakt tot wat het nu is? Een geaccepteerde raceklasse!

Heidfeld’s enorme klapper op Prost

Vanaf het eerste moment dat het idee er was om elektrisch te gaan rijden, was er kritiek op sensatie. Het racen zou geen emotie meer hebben zonder geluid. Tot de laatste ronde leken alle negatievelingen gelijk te krijgen. Tot emotie een belangrijke rol begon te spelen bij Heidfeld en Prost. De eerste winnaar worden van een serie waar zij destijds wel in geloofden… Dat leek hun beiden wel wat. In de laatste bocht werd nog even alles op alles gezet voor deze eer. Een mega klapper als resultaat shokeerde het publiek voor een moment. Deze klapper bleek een hele belangrijke te zijn. Zowel Heidfeld als Prost kwamen zonder kleerscheuren uit de auto’s en een verassende overwinning voor di Grassi was in de maak. Formule E bewees zichzelf sensationeel te zijn!

Eigen aandrijvingen vanaf seizoen 2

Misschien wel de beste regelgeving die Formule E heeft bedacht is het simpel houden van de regels. In plaats van als een gek alles open te gooien voor ontwikkeling hield de FE zich beperkt tot alleen de aandrijving. Toch was dit meer dan interessant om alleen al in het eerste jaar 7 verschillende fabrikanten aan te trekken. Aguri en Andretti bleven met de Renault seizoen 1 aandrijving rijden en Dragon koos voor een Venturi aandrijving. Een van de soapverhalen in racesport is een team die omvalt door een regelwijziging. Formule E voldeet daar in seizoen 2 aan door helaas afscheid te nemen van Trulli GP. Zij probeerden een eigen aandrijving te maken, maar slaagde er niet in dit tot rijbaar te maken. Tot op de dag van vandaag blijft Trulli GP het enige italiaanse team in de FE.

The big cat is back: Jaguar!

De kranten stonden er vol mee, nieuwsomroepen brachten het op TV want het zou toch niet? De grote kat ging daadwerkelijk weer racen? Jaguar heeft een historisch raceverleden maar het laatste project in Formule 1 was een enorme aanfluiting. Er werd nergens zelfs maar uberhaupt een gerucht verspreid dat Jaguar weer mee zou doen in een raceklasse en plots kozen de britten voor de Formule E. Deze mediastunt had de klasse hard nodig naar het omvallen van Trulli GP. Het zorgde ervoor dat er meer merken met een scheef ook keken naar een mogelijkheid om toe te treden. Dit overtuigde Audi en Renault om door te halen en meer te investeren in hun FE project.

Buemi vs di Grassi rivaliteit loopt op

In elke raceklasse is een beetje rivaliteit een noodzaak om het interessant te houden. Dat moment dat je denkt: “Ah ze rijden weer bij elkaar! dit kan wel eens leuk gaan worden!” Zowel sebastien Buemi als Lucas di Grassi waren in alle 3 de seizoenen betrokken in de titelstrijd. Na seizoen 2 begon dan toch de haat en nij op te spelen. Beide coureurs begonnen steeds vaker een sneer uit te delen naar elkaar in persmomenten. Het kende zijn hoogtepunt in seizoen 2. In de laatste race van het seizoen hadden zowel di Grassi als Buemi kans op de titel. Buemi remde bij de eerste bocht vroeg en di Grassi klapte er vol overheen. Beide coureurs uit de wedstrijd zou je denken, dus zou di Grassi kampioen worden… Maar er was nog twee puntjes te verdienen voor de snelste ronde… die twee punten waren net genoeg voor Buemi’s titel. Na afloop maakten beide coureurs elkaar volledig zwart over de actie in de eerste bocht.Ook in seizoen 3 liep het volledig uit de klauwen liep toen Buemi, met een dominante auto, de druk niet langer meer aan kon. Na de race van montreal ging het stekkertje even los en zocht hij iedereen op die hij maar kon vinden. Want ja… het lag toch niet aan Buemi zelf dat hij de titel zou gaan verliezen?

Gen2 auto met een Attack-Mode!

Het was al vroeg duidelijk… de Gen2 auto zou geen pitstops krijgen. Hoe gooien we er dan nog een stukje taktiek in? Door inspiratie uit zowel rallycross als Mariokart kwam daar Attack-Mode.  Tijdelijk meer power zoals we dit ook kennen van push-to-pass in de A1GP. Toch is Attack-mode nog iets leuker! Je moet het namelijk verdienen door tijd in te leveren en een nadelig stuk van het circuit te pakken. Het bleek een waar succes in de eerste 5 races want de wedstrijden zijn er flink beter op geworden. Daarnaast is de fanbase alleen maar gegroeid doordat er geen wagenwissel meer is. Mensen nemen de Gen2 aardig serieus als racebeest gelukkig, want dat is wat het is.

London seizoen 1, race 2

Malijsie seizoen 2

Mexico seizoen 3

Rome seizoen 4

Mexico seizoen 5