Update: Mortara erft overwinning bird in 50ste E-prix

Update: Mortara erft overwinning bird in 50ste E-prix

Toen de Formule E in Bejing van start ging in 2014… waren er maar weinig mensen die hadden verwacht dat het uberhaupt tot 50 e-prix zou komen. In Hong Kong was het dan toch zo ver. Het was weer eens een “normale” Formule E race met lompe klappers, een opstorting, storingen en een beetje wringen en je een weg wurmen. De winnaar van de E-Prix? Edoardo Mortara.

De racenotes:

  • Vanaf Pole was het Stoffel Vandoorne, die daarmee de eerste Pole en punten voor HWA scoorde. Rowland wist direct de eerste positie over te nemen bij de start.
  • Sam Bird ging ondertussen als een gek te keer en kwam van P7 in een mum van tijd al op P3.
  • HWA bleek hun racecraft nog niet op orde te hebben toen zowel Stoffel als Paffet, startende van P4, als verder terug zakten. Tot overmaat van ramp stopte Vandoorne zijn auto rondt het halvewege punt.
  • Andre Lotterer begon op dat moment aan te dringen bij Rowland. Dat aandringen bleek niet nodig want de Nissan had alweer setting mankementen.
  • Hierdoor schoof Lotterer naar de leiding en Bird na P2. Beide coureurs waren verruit de snelsten op de baan, maar werden opgevangen door twee safety-car periodes.
  • Met nog twee ronden te gaan ging Bird er eens goed voor zitten. Ramde vervolgens zwaar de achterkant van Lotterer en ging aan de leiding. Lotterer liep hierdoor een lekke band op en zakte terug naar P14.
  • Hierdoor schoof iedereen een plek op, zowel Mortara naar P2 en di Grassi naar P3.
  • Update: Een tijdpenalty voor Bird maakt dit de eerste overwinning voor Venturi en Mortara, voor di Grassi en Frijns.
  • Achter het podium is het Daniel Abt en Massa die de top vijf vol maakt.
  • Bird zakt naar P6 voor Evans, Paffet en Turvey, die een uitstekende race met verrassend wat punten hebben gereden. Dit nog voor de 10de plaats van Felix da Costa.

Overige Notes:

  • Vier Audi aangedreven auto’s in de top 5  over de streep is een zorgwekkend feit voor de concurrentie. De aandrijving is betrouwbaar en raakt sneller en sneller.
  • Zowel Nissan, DS Techeetah als Mahindra verlaten Hong Kong puntloos. Voor het o zo sterke BMW was er ook slechts 1 puntje te behalen. Verliezen de grote concurrenten van Audi hun weerstandskracht of was dit slechts een off-day?
  • Jaguar schijnt er helemaal klaar mee te zijn. Nelson Piquet Jr moet hopen dat hij uberhaupt het seizoen af mag maken. Daar waar Evans aantoont dat Jaguar elke race punten hoort te scoren, heeft Piquet slechts 1 punt op het scorebord van de openingsrace.
  • Het Mahindra duo verlaat Hong Kong puntloos na een fout van Felipe Nasr. Met Dragon gaat het sowieso niet heel lekker aangezien ook Lopez buiten de punten bleef. Het team van Dragon zakt naar de laatste plaats in de teamstand.
  • De kans dat we een back-to-back kampioen gaan krijgen wordt met de weekend kleiner. Vergne weet alweer 3 weekenden achter elkaar niet zijn focus erbij te houden en juist de frustratie lijkt ervoor te zorgen dat het elk weekend slechter gaat.
  • Zowel Daniel Abt als Mitch Evans zijn de enige twee rijders die elke race dit seizoen punten hebben gescoord.
  • HWA heeft na dit weekend eindelijk punten op het scorebord. De drie punten voor Pole zorgde er alvoor dat het team opschoof naar P9, maar de 4 punten in de race van Paffet, maakt dat P8 in het team kampioenschap. Ook beperken ze hierdoor hun negatieve record: De eerste 4 races puntloos. Aan Porsche de taak om hier 5 van te maken.
  • Venturi Erft hun eerste overwinning in Formule E. In onze eigen teamranking zijn ze nu dan eindelijk voorbij aan het vetrokken Aguri.