FE Week-Notes | 10 : De 50ste E-Prix race!

FE Week-Notes | 10 : De 50ste E-Prix race!

FE Week-Notes | In een week waarin de meeste racetakken vooral even rust pakken na de Formule 1 en Motogp testsessies in de afgelopen weken, komt Formule E met wat meer nieuws. Dit zijn deze week de notes:

Week-notes | 10

De teams:

  • Mercedes heeft hun Test-bolide mogen ontvangen voor seizoen 6. Mercedes gaat in seizoen 6 hun entree maken in de Formule E als fabrieksteam. De werknemers van HWA gaan het team runnen, net als E-Dams bij Nissan, maar vanaf seizoen 6 doet Mercedes dus pas echt mee.
  • Ook Porsche heeft hun test-bolide mogen ontvangen. Integenstelling tot Mercedes is Porsche direct aan de slag gegaan. Neel Jani heeft voor Porsche de eerste testsessie afgewerkt en naar eigen zeggen maakt Porsche flinke sprongen.
  • Edoardo Mortora voelt zichzelf nog steeds een rookie zei hij deze week. “Ik leer nog steeds elke race bij, elke sessie dat ik in de auto stap. In seizoen 4 kon ik niet alle races rijden met DTM verplichtingen. Hierdoor raakte ik slecht gewend aan de klasse. Nu ik in routine blijf komen de resultaten ook” (een 4de en een 3de plaats als beste resultaten)
  • Neel Jani zegt trots te zijn om eindelijk het werk van Porsche te kunnen starten. “We trappen het project nu echt af en het komt nu ook allemaal in een stroomversnelling op gang”. Neel Jani die zelf 2 races heeft gereden heeft dus meer ervaring dan zijn team, maar had nog geen kennis gemaakt met de Gen2 auto.
  • Sam Bird vind de keuze voor bocht 6 als Attack-mode activatie een apparte keuze. ” Het is te simpel om je daar te verdedigen, zelfs met mensen vlak achter je”. Hong Kong is enorm smal en daarom heeft het tot nu leuke races opgeleverd, maar ik betwijfel op bocht 6 een juiste keuze is voor Attack-Mode.
  • Envision zegt nu al de effecten te voelen van hun activiteiten met Virgin Racing. Het merk zegt dat hun naam nu al globaal gezien bekender is geworden en ziet hun investering goed uitpakken.

Overige Notes:

  • Dit weekend is er in Hong Kong de 50ste E-Prix in de geschiedenis van de raceklasse. Een mijlpunt die slechts weinig mensen in de autosport voor mogelijk hielden in 2014. Inmiddels heeft de klasse veel bijzondere verhalen opgeleverd die wij graag verder toelichten in een speciale column. Na de 50ste E-Prix zullen wij een artikel maken met de 5 beste races &  de 5 belangrijkste momenten voor de raceklasse.
  • London keert voor 5 seizoenen terug op de kalender. Voor Battersea Park stond destijds eenzelfde soort contract klaar, maar de inwoners hadden er andere idieen over. London gaat zich nu aandoen bij Royal Victoria Dock en gaat rechtdoor de ExCel Arena. Daarmee heeft London weer een nieuw unicum. Na de eerste dubbel-header wordt dit de eerste maal dat een race zowel outdoor als indoor verreden gaat worden.
  • Dit weekend doet de Formule E weer een race aan met een bekende lay-out. De voorgaande jaren lagen de rondetijden bij de 1:03 met als snelste tijd ooit gereden een 1:02.836. Gaat de Gen2 auto onder de 1 minuut komen door de krappe straten van Hong-Kong?
  • Fast-charging pitstops staan in de koelkast voor Gen3. De laatste gesprekken gaan vooral over een nieuwe discussiepunt: 4-wheel drive of nog steeds rear-wheel drive? Vele fabrikanten vinden 4-wheel drive meer relevant en makkelijker om de prestaties te verbeteren.