Memorabele overwinning voor Lucas di Grassi in Mexico!

Memorabele overwinning voor Lucas di Grassi in Mexico!

De Mexico E-Prix schijnt een magische plek te zijn voor de teamleden van Audi. Vanaf het moment dat de Formule E Mexico aantreedt, heeft er altijd een Audi/ Abt coureur als eerste de finishvlag gezien. De eerste overwinning was dan wel voor D’Ambrosio, maar die kwam destijds door een tijdstraf van di Grassi

Hoe di Grassi de race won:

  • Oliver Rowland kende een extreem goede start door met veel risico van P4 naar P2 te stormen in de eerste bocht achter Wehrlein.
  • De race werd stop gezet met een code rood door een extreme crash van Piquet Jr. De braziliaan, op dat moment rijdend op P9 was er niet op in gespeeld dat Vergne vroeger remde. De Jaguar raasde over de auto van Vergne en tikte daarbij ook Alexander Sims aan.
  • Na de herstart settelde iedereen op zijn positie. In deze periode was de meeste sensatie te vinden bij de wedstrijdleiding. Zowel Vandoorne als Lopez reden de ene straf naar de andere bij elkaar.
  • Ondertussen reed D’Ambrosio een super sterke race door van P19 op te klimmen in de top 10.
  • Wehrlein lied in de eindfase de concurrentie wat dichterbij komen, met als gevolg dat Rowland, di Grassi, Buemi en da Costa aan konden sluiten. Rowland verslikte zich vervolgens tijdens het activeren van Attack Mode en liet di Grassi voorbij.
  • Di Grassi liet duidelijk merken geen genoegen te nemen met P2. De druk stond de laatste 5 ronden vol op de ketel bij Wehrlein en uiteindelijk brak de druk hem op.
  • Wehrlein had te weinig energie over en moest hard verdedigen en daar was Di Grassi dan. Wehrlein besloot toen maar de chicane af te snijden om vervolgens met hand en tand en veel geweld te proberen de Mahindra als eerste over de streep te krijgen.
  • Dit mocht echter niet zo zijn, want de Mahindra kwam de laatste bocht uit zonder energie, waardoor di Grassi ook op de foto de nummer 1 is. Wehrlein kreeg nog een tijdstraf voor het afsnijden van de chicane.
  • Nu zou je verwachten dat dan Rowland tweede word… maar niks was minder waar. Beide Nissans kwamen tot stilstand in de laatste ronde door energie te kort en dus schoof da Costa door na P2 en een sterk rijdende Mortara door naar P3. Een flinke opsteker voor Venturi.

Notes:

  • Het is duidelijk dat Vandoorne de spelregels van zijn nieuwe serie maar eens na moet kijken. De belg zet zich eigenlijk continu voorschut met gekke acties en daarnaast zit de snelheid er ook gewoon niet in.
  • HWA blijft nogsteeds het enige puntloze team. Hierbij overtreffen zij het record aantal races nodig te hebben voor punten. Jaguar is nu van dit negatieve record af.
  • Jay Penske schijnt zich mateloos te ergeren aan Lopez. Lopez stond op een redelijke startpositie en verknald de race door stomiteiten zoals te hard rijden door de pitstraat bij code rood.
  • Nissan informeerde beide coureurs onjuist over hun energieverbruik. Een groffe fout waardoor een zekere dubbele top 5 finish werd weg gegooid. Rowland hoorde we 3 ronden voor het eind al vragen hoeveel ronden hij nog kon doen met het aantal energie… Het team zei duidelijk dat het op zijn dashboard stond… Fout aangegeven misschien?
  • De sterke dominantie van DS lijkt niet te komen. Zo perfect als Vergne vorig seizoen was, zo belabberd gaat de eerste helft nu. Aan de crashes kon hij zelf ditmaal niks aan doen, maar t gaat even niet lekker daar.
  • di Grassi is nu de tweede coureur die elk seizoen een overwinning heeft gescoord na Sam Bird in Santiago.
  • Felipe Massa scoorde zijn eerste punten en is dan toch eindelijk verlost van de hatelijke 0. Een flinke opsteker want het leek aardig veel vergelijkingen te krijgen met de slechte entre van Villeneuve.
  • Daniel Abt vocht zich na een spin knap terug de punten in. Een flinke indicatie dat de Audi aandrijving steeds beter gaat.
  • Andre Lotterer en Evans raapten voor hun teams weer de punten op. Vooral bij Jaguar zouden ze toch zo langzaam het geduld gaan verliezen be de o zo goed betaalde Piquet jr.
  • Felipe Nasr zijn debuut eindigde in mineur. Nasr werd 19de en laatste van de coureurs met energie over.
  • Piquet jr zijn crash liep met een sisser af. Het was verassend om te zien dat de gehele voorkant zo snel verdwijnt bij de nieuwe bolides. Piquet Jr mankeerde zelf gelukkig niets.