FE Week-Notes | 5

FE Week-Notes | 5

In FE Week-Notes vermelden wij in het kort nieuws over Formule E van de voorgaande week. Wat is er vermeldt door de teams in de week na een bijzondere E-Prix in Santiago?

Week-notes | 5

De teams:

  • Ford overweegt nog steeds een deelname aan de Formule E. De laatste keer dat Ford  als organisatie deelnam aan een openwheel klasse was in 2004 onder de noemer Jaguar Racing. Mochten ze besluiten terug te keren, dan gaan ze dus strijden tegen een merk die vroeger nog onder hun eigen vleugels lag! Het besluit wordt uiterlijk begin 2020 gemaakt.
  • BWM heeft het protest tegen de straf van Sims verloren. Hierdoor blijft Sims 7de in plaats van 3de.
  • Ook D’Ambrosio kreeg later nog een straf. De Mahindra coureur finishte als 8ste maar werd terug geplaatst na een 10de positie. Hierdoor is Sam Bird de nieuwe kampioenschapsleider.
  • Pascal Wehrlein daarentegen bombardeerde zich in dat zelfde weekend als de nieuwe sensatie van Formule E. Wehrlein wist zijn eerste race die hijzelf uitreed te eindigen op P2, achter inmiddels FE veteraan Sam Bird.
  • Lucas Di Grassi was woedend over de nieuwe regels waarin je tijdens de inlap je remmen niet meer/langduriger kan gebruiken als tijdens je flying lap. “Het is de domste regel in motorsport historie en het kost Audi een boel punten”
  • Naast Lucas di Grassi was er nog een andere coureur woest. Felipe Massa was niet te spreken over het formule 3 gedrag van Günther en Rowland. De ervaren rot vind dat ze hier hard aan moeten werken en baalt er van dat het hem zijn race heeft gekost.
  • Günther aan de andere kant van het verhaal, is juist verbaast dat Massa klaagd. “Hij heeft geen reden tot klagen, aangezien hij mijn diffusser twee ronden lang aan het mollesteren was. 2 ronden lang beukt hij mij meerdere malen tegen de achterkant doordat hij veel te laat remt.”

Overige Notes:

  • De Santiago E-Prix bevindt zich mogelijk volgend jaar op dezelfde lay-out als dit jaar. Een definitieve bevestiging is er nog niet, maar er worden intensieve gesprekken gevoerd tussen de organisator en de formule E
  • Een terugkeer van een E-Prix in London behoort tot een grote mogelijkheid in de zomer van 2021. Het zou betekenen dat London terugkeert in seizoen 6. Een definitieve locatie is nog niet bekend. In de eerste twee seizoenen voldeed London als een dubbel-header afsluiter van het seizoen rondom battersea park.
  • De E-Prix van Hong-Kong staat op springen voor seizoen 6. Hong-Kong heeft wel een contract, maar kan mogelijk niet voldoen aan de eis om het circuit te verlengen. De 1,8 kilometer omloop zou uitgebreid moeten worden naar 2,2 kilometer omdat er volgens de Formule E organisatie “twee extra” teams zouden verschijnen. Deze “twee extra” zou een spraakfout kunnen zijn aangezien Porsche als nieuw team komt en Mercedes zich alleen mengt met HWA en er dus maar 1 extra team zou komen te verschijnen. Of heeft Agag het toch nog voor elkaar dat er zich 13 teams doen verschijnen in seizoen 6? De tijd zal het ons leren.