Waarom Mortara Venturi’s probleem in de schaduw zet.

Waarom Mortara Venturi’s probleem in de schaduw zet.

Mortara heeft afgelopen E-Prix in Santiago een knappe vierde plaats op zijn naam weten te schrijven. Een opsteker voor hem, maar ook voor Venturi. Massa en Susie Wolff lieten na afloop weten blij te zijn met de progressie… maar moet Venturi wel blij zijn met de zogenaamde progressie?

Venturi aandrijving

De venturi aandrijving is tot op heden niet heel erg succesvol. Niet dit jaar, maar zeker niet in de voorgaande jaren. In seizoen 2 werd er dan wel door Dragon een overwinning gescoord, maar deze kwam na een diskwalificatie van Lucas Di Grassi. Dragon was het toenmalige klantenteam die verruit beter presteerde dan het fabrieksteam.

In seizoen 3 & 4 had Venturi alleen nog maar het fabrieksteam, maar de problemen bleven aanhouden. De aandrijving was niet snel genoeg en daarnaast niet goed genoeg in het heropwekken van energie.

Seizoen 5 met HWA

In seizoen 5 maakt HWA gebruik van de Venturi aandrijving. Al in de testdagen bleek dit een listige keuze te zijn. Het gloednieuwe team erfde namelijk de problemen van het fabrieksteam zonder de voorkennis van voorgaande seizoenen. Weer bleek de aandrijving niet goed genoeg. Vooral de verbinding naar het Brake-By-Wire systeem blijkt veel problemen op te leveren. Zowel in de testdagen als in de eerste 3 raceweekenden hebben alle Venturi aangedreven auto’s problemen bij het remmen.

Mortara crashte zo tijdens de eerste ronde in Saodie-Arabië, Vandoorne crashte tegen zijn teamgenoot aan door een flinke lock-up in Marrakesh en Massa vergallopeerde zich meermaals in Santiago.

Het probleem zit hem voornamelijk bij het remmen. Alle aangedreven auto’s van hen kunnen zo van het ene op t andere moment remdruk verliezen of juist te veel intrappen. Met als gevolg een dikke lock-up. In Santiago zagen we eigenlijk continu een HWA of een Venturi auto zich verremmen. Voordat Massa uitviel, ramde hij meermaals de achterkant van Geunther. Vandoorne verremde zich in bocht 1, kwam wijt uit in bocht twee en gleed de muur in bij bocht 3. Garry Paffet had geen enkel moment t vertrouwen…

De enige die om de problemen heen reed, was Mortara. Of toch niet? Ook Mortara verremde zich vaker dan eenmaal in de traningen. Kan het zijn dat Mortara domweg geluk heeft gehad dat zijn systemen net niet faalde tijdens de race? Noem het doemdenkerij, maar ik acht deze kans groter dan dat de oplossing alleen op Mortara’s auto werd gevonden. Had Venturi echt een oplossing… dan hadden alle Venturi aangedreven auto’s een fijn weekend gehad. Nu slechts 1 uit 4… Wat het ook mag zijn… ze zijn er nog lang niet.