Sam Bird wint bloedhete Santiago E-Prix, D’Ambrosio leidt nog steeds!

Sam Bird wint bloedhete Santiago E-Prix, D’Ambrosio leidt nog steeds!

In misschien wel de warmste E-Prix wist Sam Bird de overwinning naar huis te slepen voor Envision Virgin. De Brit vocht zich van een vierde positie op naar een tweede plaats en profiteerde van de enorme fout die Buemi maakte. Daarna kwam hij nog even onder druk te staan van Wehrlein, maar wist elke aanval af te slaan in Santiago.

Welke gebeurtenissen vielen ons nog meer op tijdens de Santiago E-Prix?

  • Mahindra is sterk op elk type circuit! Nadat Mahindra wist te scoren in Saoëdie-Arabië, wist te winnen in Marrakesh, pakte het team met Wehrlein ook in Santiago een podium. D’Ambrosio kwam daarnaast van het achterveld, terug in de punten. Mahindra is dus echt een team om rekening mee te houden.
  • Sam Bird is nu de enige coureur die elk seizoen heeft gewonnen. Als Di Grassi dit seizoen nog een race wint, blijven zij de enige twee coureurs met dit unieke statistiek. Voor nu is deze eer alleen aan Bird toegekend.
  • Zowel Venturi, NIO als Dragon scoorde hun eerste punten van het seizoen. Dit zorgt ervoor dat alleen HWA nog puntloos overblijft. Mortara wist met een vierde plek 12 punten voor Venturi in de wacht te slepen. Turvey en Lopez bezorgde NIO en Dragon respectievelijk een 9de en een 10de plaats. Goed voor 2 en 1 punt.
  • Hitte en slecht asfalt een mokerhamer voor het deelnemersveld. Door de hitte en het slechte asfalt kenden meerdere rijders problemen met hun batterij temperatuur of gleden juist door het asfalt in de muur. Vooral bocht 3 bleek er slecht aan toe te wezen. Volgens winnaar Sam Bird brokkelde het asfalt kapot.
  • Mitch Evans is weer de kartrekker van Jaguar in Santiago. Zowel in de kwalificatie als in de race had de kiwi duidelijk de overhand op zijn zwaar betaalde collega. Jaguar zou zich nu toch eens achter de oren moeten krabben of de seizoen 1 kampioen, het team nog wel de juiste richting in kan brengen.
  • Daniel Abt scoord het eerste podium voor Audi als fabrieksteam sinds New York vorig seizoen. De verwachtingen van Audi waren bij alle concurrenten opmerkelijk hoog, maar het team bijt het onderspits tegen klantenteam Virgin. Toch brengt Abt een leuke obsteker, na een baaldag voor Di Grassi.

Pech onderweg.

  • DS Techeetah maakt voor het tweede weekend grote fouten in de rol als titelfavoriet. Zowel Vergne als Lotterer reden opmerkelijk agressief. In het geval van Vergne kreeg hij een koekje van eigen deeg, daar waar Lotterer door de wedstrijdleiding zijn posities verloor. Een slecht weekend voor het zo zeer gefreesde team.
  • De topguns van de eerste 3 seizoenen Buemi en E-Dams lijken op dit moment moeite te hebben met hun nieuwe rol in de vorm van de underdog. Buemi en Nissan E-dams leken lang opweg naar een mooie overwinning, maar Buemi vegooide deze kans na een kostbare fout. Ondertussen viel ook Oliver Rowland stil in de slotfase. Weer een slecht weekend voor Nissan.
  • Over slechte weekenden gesproken… HWA lijkt ze maar aan een te harken. Daar waar Vandoorne lang opweg leek naar kostbare punten, vergooide hij het zelf door in de muur te crashen. Moet erbij gezegd worden… Dit was in de befaamde bocht 3 die er heel slecht bij lag. Ondertussen reed Paffet een onzichtbare race. HWA is opweg om een negatief record te verbreken. Mocht het team ook in Mexico geen punten scoren.. dan doet HWA er het langst over om als team een punt te scoren in FE geschiedenis. Een record dat nu op naam staat van Jaguar, samen met HWA.

Overig:

  • De Mexico E-Prix wordt weer een volgende graadmeter voor de Gen-2 auto. De organisatie overweegd de accu opslag na deze race te verkleinen, zodat lift en coast weer terug komen in t racen. Iets wat de rijders niet zien zitten.
  • De grote stukken bodywork schade dit weekend is een goede indicatie waarop de Gen-2 auto een faselift kan krijgen vanaf seizoen 7. Eerder werd de Gen-1 auto ook vanwege grote brokstukken aangepast.