Stoffel Vandoorne, “de Brendon Hartley van Mercedes?”

Stoffel Vandoorne, “de Brendon Hartley van Mercedes?”

HWA, het nieuwste team in de Formule E, kent een enorm slechte seizoenstart. Met 3 DNF’s en een belabberd testseizoen heeft HWA de minste ronden gereden van alle teams. Maar waarom moet Mercedes hier juist blij mee zijn? En waarom Stoffel Vandoorne hier erg voor moet oppassen?

Mercedes rol in Formule E.

Ja Mercedes komt pas in het volgende seizoen zelf actief met personeel, maar HWA doet alvast veel voorwerk. Elk probleem en elke storing van de aandrijving wordt aangekaard bij zowel Venturi, als natuurlijk Mercedes. Mercedes werkt nu al met man en macht aan de aandrijving voor seizoen 6. De problemen zoals de remproblemen en de bug waardoor HWA soms 20 kilometer per uur langzamer is wordt allemaal genoteerd. Mercedes werkt ondertussen aan de oplossing in hun eigen pakket.

Hoe meer problemen hoe beter!

Hoe meer problemen HWA dit seizoen gaat ondervinden, des te meer kennis er is voor Mercedes. Waarom heeft alleen Venturi last van deze remproblemen en waarom sluit het software pakket van Venturi niet altijd goed aan met de aandrijving? Deze vragen gaat Mercedes zelf natuurlijk niet meer hebben in seizoen 6. Daar waar Porsche, die dan ook zijn entrede maakt, zichzelf nog in het onbekende waand. Natuurlijk heeft Porsche wel het voordeel dat een familielid al een tijd aanwezig is: Audi!

Wie moeten zich zorgen maken?

De coureurs en dan met name 1 persoon: Stoffel Vandoorne. De snelle Belg zit in een enorme negatieve spiraal die is begonnen bij McLaren. Na ontslagen te zijn uit de eerste ellende, is Stoffel direct terecht gekomen in een nieuw stuk ellende. Een team zonder enige kennis, die experimenteel te werk gaat voor een andere organisatie. Komt dit je bekend voor?

Stoffel Vandoorne de nieuwe Hartley?

De situatie van Stoffel Vandoorne is enigzins vergelijkbaar met die van Brendon Hartley in 2018. Beiden zijn aangetrokken door achterliggende kennis die ze nodig hebben bij hun werkgever. Daar proiteert de “grote partij” van (Honda voor Hartley, Mercedes voor Stoffel). Het feit is, dat Paffet al eeuwen lid is van de Mercedes familie. Hij kan zich, vooral na zijn DTM titel, nog iets permiteren. Stoffel Vandoorne daarentegen moet zich bewijzen, wil hij volgend jaar voor het Fabrieksteam uit komen van Mercedes. Anders liggen er net als bij Hartley, genoeg kapers op de kust.